Partnerzy serwisu:
Biznes

Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
08-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-05-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy
fot. Jindřich Vohnout (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Czeski przewoźnik autobusowo-kolejowy złożył powiadomienie do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w ramach procedury wydawania decyzji o otwartym dostępie, dotyczące planów uruchomienia połączeń międzynarodowych przez Polskę w relacjach z Pragi do Charkowa, Terespola i Wilna oraz z Wilna do Splitu. Pociągi nie byłyby jednak dostępne w ruchu krajowym.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w połowie ubiegłego roku, czeski przewoźnik autobusowo-kolejowy Gepard Express ogłosił plany skokowego zwiększenia oferty przewozowej w segmencie kolejowym poprzez uruchomienie pięciu nowych połączeń międzynarodowych. W przypadku aż czterech relacji zaplanowano przebieg przez Polskę. Urząd Transportu Kolejowego poinformował pod koniec kwietnia, że spółka złożyła wnioski dotyczące wydania decyzji o otwartym dostępie, jednak zawierały one “braki o charakterze merytorycznym i formalnym”. Przypomnijmy, że dziś spółka obsługuje tylko jedno połączenie kolejowe, łączące Brno z portem lotniczym Wiedeń-Schwechat, dotowane zresztą przez miasto Brno.

Ostatecznie w dniu 14 kwietnia Gepard Express miał uzupełnić wszystkie wskazane przez UTK braki, spełniając tym samym wymogi prawne, które są niezbędne do opublikowania jawnych powiadomień w sprawie zamiaru uruchomienia pasażerskich połączeń komercyjnych. Przypomnijmy, że czeski przewoźnik miałby realizować w Polsce usługi w relacjach Praga – Medyka (w ramach połączenia stolicy Czech z Charkowem), Praga – Terespol, Praga – Wilno oraz Wilno – Split. Połączenia miałyby być realizowane w przypadku każdej z nich w wymiarze 1 pary na dobę w latach 2025-2030, czyli w pięciu kolejnych rocznych rozkładach jazdy. Wniosek złożyła spółka Gepard Express SE z siedzibą w Brnie, choć jej właściciel, Albert Fikáček, posiada także spółką o identycznej nazwie, zarejestrowaną w Polsce.

Powiadomienie Gepard Express otwiera pole do wniesienia ewentualnego sprzeciwu przez  inne podmioty w ramach tzw. “badania równowagi ekonomicznej”. – Termin na wniesienie wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej wynosi jeden miesiąc i rozpoczyna swój bieg, w każdym przypadku indywidualnie, od momentu doręczenia podmiotom uprawnionym jawnej wersji powiadomienia – informuje UTK, wskazując wśród podmiotów uprawnionych m.in. przewoźników kolejowych, którzy wykonują na danej trasie bądź na trasie alternatywnej połączenie w ramach umowy typu Public Service Contract. Co istotne, wszystkie pociągi uruchamiane przez Gepard Express byłyby i tak niedostępne w ruchu krajowym.

W przypadku wszystkich połączeń przewidziano obsługę z wykorzystaniem składów wagonowych, ciągniętych przez lokomotywę elektryczną TRAXX lub Vectron i złożonych z 8-16 wagonów z miejscami do leżenia (wagonów sypialnych i/lub kuszetek). Pociągi z Pragi do Medyki rozpoczęłyby bieg o 16:00, by dotrzeć do Przemyśla Głównego o 2:06, co zapewniłoby dojazd do Charkowa kolejnego dnia o 22:07. W przeciwnym kierunku pasażerowie mogliby rozpocząć podróż o 6:53, dotrzeć do Przemyśla Głównego o 1:00, by dojechać do Pragi o 10:00. Postoje handlowe w Polsce zaplanowano w Chałupkach, Wodzisławiu Śląskim, Rybniku, Krakowie Głównym, Krakowie Płaszowie, Rzeszowie Głównym i Przemyślu Zasaniu.

Pociągi z Pragi do Terespola miałyby natomiast rozpocząć bieg o 20:00, by dotrzeć do Terespola o 7:05. Postoje handlowe zaplanowano w Chałupkach, Wodzisławiu Śląskim, Rybniku, Tychach, Katowicach, Warszawie Zachodniej, Warszawie Centralnej, Warszawie Wschodniej, Mińsku Mazowieckim i Siedlcach. W przeciwnym kierunku zaplanowano odjazd z Terespola o 20:05, co umożliwiłoby dotarcie do stolicy Republiki Czeskiej na godzinę 7:10. W przypadku pociągów z Pragi do Wilna zaplanowano odjazd o 16:00, by dotrzeć do stolicy Litwy o 12:34. W przypadku polskiego fragmentu na północny wschód od Warszawy przewidziano postoje w Białymstoku, Sokółce i Suwałkach, a także postój w polskiej stolicy wyłącznie na Dworcu Centralnym. Podróż w przeciwnym kierunku trwałaby od 16:56 do 11:30.

W przypadku połączenia z Wilna do Splitu czas przejazdu wyniósłby natomiast dobrze ponad dobę. Początek podróży w Splicie zaplanowano na 16:56, by dotrzeć do Splitu o 5:58, ale oczywiście nie kolejnego dnia. W przeciwnym kierunku podróż trwałaby od 17:29 do 8:31. Postoje handlowe w Polsce byłyby identyczne jak w przypadku połączenia Praga – Wilno. Warto dodać, że piąta planowana relacja, nieprzebiegająca przez terytorium Polski, miałaby zapewnić połączenie pomiędzy Splitem a Berlinem. Można mieć wątpliwości, czy Gepard Express udźwignie realizację tak ambitnych planów w niezwykle krótkim czasie. Nie wiadomo zresztą, jaki tabor byłby wykorzystywany przez spółkę. Albert Fikáček w wypowiedzi dla portalu Zdopravy.cz sugerował jednak współpracę z litewskim narodowym przewoźnikiem LTG Link.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Pasażer

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 17 marca 2025

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Biznes

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2025

Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB

Pasażer

Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB

Roman Czubiński 16 grudnia 2023

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Pasażer

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Ignacy Świderski, Piotr Rachwalski 15 sierpnia 2023

Nowy pociąg Warszawa - Kijów nie będzie dotowany

Prawo i polityka

Zobacz również:

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Pasażer

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 17 marca 2025

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Biznes

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2025

Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB

Pasażer

Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB

Roman Czubiński 16 grudnia 2023

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Pasażer

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Ignacy Świderski, Piotr Rachwalski 15 sierpnia 2023

Nowy pociąg Warszawa - Kijów nie będzie dotowany

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5